D.MARIA 50Reis- Reimpressão 1863 | |||||||||
D.MARIA 50Reis- 1863 Reprint | |||||||||
| |||||||||
. | |||||||||
DISTINGUISHING CHARACTERISTICS OF THE REPRINT: -the genuine stamps have no breaks in the frame (as on the left stamp above) or else have a single break in the lower frame (center stamp). The frame of the 1863 reprint has the same break below and a second break on the right side, very near the top angle. On the left side the frame is over-inked, decreasing from the top. The paper is thinner in the reprint and slightly more yellowish; the ink is slightly less bright. The reprint was issued gummed. IMPORTANT NOTICE: The two frame breaks are also found in the less valuable 1885 reprint, but the paper is very different (thick and very white in the 1885 issue). It is said that there are original stamps with the two breaks but I have never seen one. If one turns out, the left overinking (a secondary mark in itself) should be used as decisive. Watch out for "posted 50R stamps" made from 1863 reprints with the top nick covered by the postmark or by a small drop of green watercolor (these will show a darker spot when viewed against the light). CARACTERÍSTICAS DISTINTIVAS DA REIMPRESSÃO: -os selos originais tinham a moldura completa ou então com apenas uma falha em baixo (ver o selo central na ilustração acima). A moldura da reimpressão de 1863 tem a falta inferior e uma outra no canto superior direito, junto ao vértice. O lado esquerdo da moldura tem um empastamento de tinta, alargando para cima. O papel da reimpressão é mais fino e ligeiramente mais amarelado. As cores são ligeiramente menos vivas. A reimpressão foi emitida com goma. NOTAS IMPORTANTES: Li que haveria alguns originais com as duas faltas, mas nunca vi nenhum exemplo. Em caso de dúvida o empastamento (uma marca que em si não oferece total confiança) pode ser usada como tira-teimas. As duas faltas também ocorrem na reimpressão de 1885, mas nesta o papel é mais branco e espesso do que o original. Cuidado com "selos originais" fabricados a partir de reimpressões com carimbos falsos que cobrem a falha superior. Cuidado, também, com exemplares com a falha pintada a aguarela (que se detecta observando o selo contra a luz). | |||||||||
| |||||||||
. | |||||||||
| |||||||||
Bibliografia: Vieira, A. "Selos clássicos de relevo de Portugal", Porto, 1983: Lamas, J. "Estudo das reimpressões de selos portugueses", Lisboa, 1948. | |||||||||
Lisboa,
Portugal- 2006/07/30 | |||||||||
João Manuel Mimoso
|